Розмір шрифту  Інтервал  Кольорова схема Вимкнути
  • Тобі, Нетішине:
    «Ти – дивовижний влітку й восени, у заметіль весняну чи зимову…»

АМУ надіслала Звернення ХVІ Українського муніципального форуму керівникам держави

06 сер 2021

 

Учасники Дня Діалогу, який 29 липня відбувся в рамках ХVІ Українського муніципального форуму в Одесі, схвалили Звернення  до центральної влади з пропозиціями щодо вирішення проблемних питань життєдіяльності громад. 5 серпня Асоціація міст України направила Звернення, прийняте учасниками ХVІ Українського муніципального форуму, керівникам держави:  Голові Верховної Ради України Дмитру Разумкову, Президенту України Володимиру Зеленському, Прем'єр-міністру України Денису Шмигалю.

У Звернення включено найбільш пріоритетні проблемні питання громад.  Повний перелік представлено у виданні "Проблемні питання в основних сферах діяльності органів місцевого самоврядування", яке було поширене серед учасників  Форуму у робочих матеріалах Дня Діалогу.

Готуючись до Форуму, Асоціація міст України провела опитування громад-членів та зібрала проблемні питання діяльності місцевого самоврядування. Перелік проблемних питань до Дня Діалогу та пропозиції щодо їх розв’язання АМУ надіслала Главі Уряду з проханням надати доручення Центральним органам виконавчої влади підготувати відповіді на питання. Загалом  було зібрано 196 питань у дев’яти сферах. Прем’єр-міністр України Д.Шмигаль доручив керівникам Центральних органів виконавчої влади опрацювати проблемні питання діяльності місцевого самоврядування.

Зокрема, у Зверненні йдеться:

«Ми, 410 сільських, селищних, міських голів, обговоривши стан місцевого самоврядування в Україні на Дні Діалогу з владою, звертаємося до органів державної влади щодо вирішення таких питань:

І. У сфері організаційно-правової основи місцевого самоврядування:

1. Провести широке публічне обговорення змін до Конституції України щодо місцевого самоврядування, передбачивши в них:

а) нову первинну адміністративно-територіальну одиницю – муніципалітет (громада);

б) обов'язковість діалогу з місцевим самоврядуванням при зміні його повноважень, статей доходів та видатків місцевих бюджетів;

в) посилення фінансових гарантій;

г) право всеукраїнських асоціації органів місцевого самоврядування на конституційне подання.

2. Розробити Муніципальний кодекс, спрямований на вдосконалення організаційних засад, розширення та оптимізацію повноважень місцевого самоврядування.

3. У законопроекті №4298 «Про внесення змін до Закону України "Про місцеві державні адміністрації" та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні»:

• скоротити і чітко визначити галузеву компетенцію місцевих державних адміністрацій;

• передбачити особисту відповідальність голови місцевої держадміністрації за здійснення нагляду за законністю;

• встановити процедури нагляду за законністю виключно нормами закону;

• виключити дублювання наглядової діяльності місцевих держадміністрацій з іншими державними органами;

• передбачити обов'язковість обґрунтування правомірності судового позову адміністрації до його розгляду по суті;

• забезпечити право органів місцевого самоврядування на перегляд судових рішень першої інстанції.

4. Оновити закон про службу в органах місцевого самоврядування щодо створення умов для формування професійного, сталого, вмотивованого складу працівників органів місцевого самоврядування, передбачивши правовий механізм гнучкого формування органами місцевого самоврядування умов оплати праці посадових осіб.

5. Встановити виборчу систему до органів місцевого самоврядування, що спрямована на забезпечення інтересів територіальних громад, а не політичних партій, зокрема запровадити мажоритарну систему виборів до сільських, селищних, міських рад.

6. Відновити право на перерахунок пенсії колишнім посадовим особам місцевого самоврядування, яким призначено пенсію до набуття чинності Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» № 2148-19 від 3.10.2017, на тих же умовах, які діяли на час виходу особи на пенсію.

ІІ. У сфері місцевих бюджетів та міжбюджетних трансфертів:

7. Встановити частку зарахування до бюджетів місцевого самоврядування податку на доходи з фізичних осіб в обсязі не менше 80% для належного забезпечення виконання 2 покладених на органи місцевого самоврядування повноважень, зокрема на організацію та надання соціальних послуг і компенсацію скорочення обсягів дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я.

8. Забезпечити зарахування податку на доходи фізичних осіб, який нарахований та утриманий з найманих працівників як відокремлених, так і виробничих структурних, і функціональних структурних підрозділів, філій, відділень юридичних осіб (тобто незалежно від організації структури юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), до місцевих бюджетів за місцем здійснення діяльності таких підрозділів, що забезпечить повноту надходження зазначеного податку до місцевих бюджетів за належністю.

9. Не допускати скорочення обсягів та джерел доходів бюджетів місцевого самоврядування, зокрема скорочення частки відрахування або встановлення пільг на сплату податку на доходи фізичних осіб, плати за землю тощо. Забезпечити індексацію нормативної грошової оцінки землі та майна відповідно до індексу споживчих цін за відповідний рік.

10. Забезпечити фінансування з державного бюджету гарантованих державою пільг, зокрема пільг на проїзд та послуги зв'язку.

11. Законодавчо встановити спрямування не менше 20% коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах безпосередньо до бюджетів місцевого самоврядування.

12. Удосконалити формулу розподілу освітньої субвенції, зокрема врахувати оплату годин індивідуального навчання, оплату праці вихователів груп подовженого дня, заміну тимчасово відсутніх працівників; зменшити розрахункову наповнюваність класів для міських громад, які мають заклади загальної середньої освіти, розташовані в сільській місцевості; збільшити коефіцієнти: поділу класів на групи при вивченні окремих предметів та приведення кількості ставок педагогічного персоналу.

ІІІ. У гуманітарній сфері:

13. Розробити Національну стратегію розвитку загальної середньої освіти в Україні на 2021- 2027 роки. Затвердити державні стандарти та нормативи у галузі освіти, зокрема, законодавчо визначити фінансовий норматив за надання освітніх послуг учням та вихованцям, мінімальний кількісний норматив закладів/класів/учнів на одиницю населення (міського, сільського).

14. Профінансувати за рахунок державної субвенції протипожежні заходи закладів освіти (встановлення протипожежної сигналізації, обробка горищ, встановлення блискавкозахисту тощо).

15. Передбачити у Державному бюджеті на відповідний рік фінансування Програми медичних гарантій в обсязі не менше 5% ВВП. Затвердити економічні обґрунтовані тарифи на послуги з медичного обслуговування та забезпечити безперебійне вчасне фінансування пакетів медичних послуг.

16. В рамках Програми медичних гарантій укласти договори із медичними закладами, що вперше розпочали надавати певні види послуг та відповідають встановленим вимогам.

17. Забезпечити виконання судових позовів щодо виплат грошової допомоги до 5 травня в обсязі передбаченому законами за рахунок коштів державного бюджету, в тому числі сплату виконавчого та судових зборів.

IV. У сфері місцевого економічного розвитку:

18. Відновити право органів місцевого самоврядування здійснювати контроль за додержанням законодавства про працю.

19. Прийняти проект Закону про внесення змін до Закону України «Про державну допомогу суб'єктам господарювання» щодо забезпечення принципів місцевого самоврядування (№ 5701 від 24.06.2021).

20. Внести зміни в Закон України «Про публічні закупівлі» в частині збільшення вартісних меж в допорогових закупівлях з 50 тисяч гривень до 200 тисяч гривень.

V. У сфері житлово-комунального господарства:

21. Погасити за рахунок коштів Державного бюджету заборгованість держави з різниці в тарифах підприємствам тепло- та водопостачання, не допускати виникнення такої заборгованості на майбутнє.

22. Встановити механізм автоматичного коригування тарифів на послуги тепло- та водопостачання у разі зміни у встановленому законодавством порядку їх основних складових (мінімальна заробітна плата, податки, вартість енергоносіїв), а також на виконання вимог галузевих угод в частині оплати праці працівників житловокомунального господарства.

23. У договорах на постачання природного газу підприємствам теплопостачання передбачити:

а) обсяг природного газу за ціною 7,4 грн за 1 метр куб., що забезпечить постачання теплової енергії населенню;

б) цільове призначення природного газу за ціною 7,4 грн за 1 метр куб. – «для забезпечення потреб побутових споживачів»; в) розмір штрафних санкцій та строки оплати такі ж як для населення».

 

Нагадаємо, ХVІ Український муніципальний форум проходив 27-29 липня в Одесі, в його рамках відбулося три тематичні дні: День місцевої демократії, День енергоефективності, День Діалогу. Серед учасників, яких було більше 500, – голови громад-членів АМУ, депутати місцевих рад,  представники центральних органів державної влади, парламентарі, закордонні гості АМУ, а також представники партнерських асоціацій місцевого самоврядування з інших країн, міжнародні експерти. Делегацію Хмельниччини, яку очолював голова Хмельницького регіонального відділення АМУ, міський голова Хмельницького Олександр Симчишин, представляло 18 голів громад області та виконавча дирекція Хмельницького регіонального відділення Асоціації міст України.