Розмір шрифту  Інтервал  Кольорова схема Вимкнути
  • Тобі, Нетішине:
    «Ти – дивовижний влітку й восени, у заметіль весняну чи зимову…»

Відбулося засідання Правління Асоціації міст України

23 кві 2021

 

Вчора, 22 квітня, відбулося онлайн-засідання Правління Асоціації міст України під головуванням Голови АМУ, Київського міського голови Віталія Кличка. Хмельниччину на заході представляли голова Хмельницького регіонального відділення АМУ, міський голова Хмельницького Олександр Симчишин та міський голова Славути Василь Сидор.

Під час зібрання розглянули питання:

– звіт про виконання рішень Правління АМУ;

– про стан реалізації Меморандуму про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері централізованого постачання теплової енергії та постачання гарячої води;

– про реформу містобудування в Україні;

– про проєкт Закону України «Про місцевий референдум»;

– про прийом у члени АМУ;

– про делегування представника АМУ в Конгрес місцевих та регіональних влад України при Президентові України;

– про просування законопроєктів щодо збільшення та справедливого зарахування частки ПДФО до місцевих бюджетів;

– про пропозиції АМУ до проєкту Закону про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні (№4298);

– про вечір пам’яті Виконавчого директора АМУ у 1995-2017 роках Пітцика М.В.

Правління підтримало законопроєкти щодо збільшення та справедливого зарахування частки ПДФО до місцевих бюджетів, що перебувають на розгляді Верховної Ради України і стосуються збільшення частки зарахування ПДФО до місцевих бюджетів та зарахування ПДФО за місцем розташування виробничих потужностей суб’єктів підприємницької діяльності.

Законопроєктами №5066 та №5066-1, що розроблялися за участі АМУ, пропонується, починаючи із 2022 року, збільшити відсоток зарахування податку на доходи фізичних осіб до доходів загального фонду бюджетів територіальних громад із 60 до 65 відсотків.

Законопроєкт №5066 передбачає таке збільшення для бюджетів громад за рахунок відповідного зменшення відсотка зарахування податку до Державного бюджету;

Законопроєкт № 5066-1 – за рахунок відповідного зменшення відсотка зарахування податку до обласних бюджетів.

Збільшення відсотку зарахування ПДФО до бюджетів територіальних громад обумовлене гострою потребою компенсувати втрати громад від скасування окремих джерел формування бюджетів та від скорочення обсягу міжбюджетних трансфертів, а також необхідністю фінансово забезпечити видатки, що виникли у зв’язку із передачею від держави місцевому самоврядуванню додаткових повноважень. Обидва законопроєкти спрямовані на досягнення однієї мети – посилення фінансової спроможності територіальних громад та зміцнення матеріально-фінансової бази місцевого самоврядування. Для громад збільшення відсотку зарахування ПДФО осіб із 60 до 65 відсотків – це отримання додаткового обсягу фінансового ресурсу в загальній сумі 11,1 млрд грн. За розрахунками Аналітичного центру АМУ збільшення відсотку зарахування ПДФО до бюджетів громад не змінить кількості бюджетів-донорів, збалансованих та дотаційних бюджетів. Обсяг додаткових 5% ПФДО для громад після здійснення горизонтального вирівнювання складе 10,5 млрд грн. Кожна громада отримає додатковий фінансовий ресурс у вигляді надходжень ПДФО.

Законопроєкти №5244-3 та №5364 (розроблявся за участі АМУ) передбачають забезпечення сплати ПДФО за місцем розміщення виробничих потужностей, а не за місцем реєстрації головного офісу. Законопроєкт №5364, окрім унормування поняття «відокремлений підрозділ», також пропонує встановити контроль з боку контролюючих органів за дотриманням платниками вимог податкового законодавства в частині порядку сплати ПДФО до відповідних місцевих бюджетів за їх місцезнаходженням, та запровадити відповідальність для платників за порушення порядку сплати податку до відповідних місцевих бюджетів. Ці законопроєкти удосконалюють механізм сплати ПДФО і є найбільш прийнятними для органів місцевого самоврядування.

Правлінням АМУ були підтримані законопроєкти «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо подальшого зміцнення фінансової спроможності громад» №5066 від 15.02.2021 (автори н.д. Г.Васильченко, В.Цабаль, Р.Лозинський, Н.Піпа та ін., партія «Голос»), «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо збільшення відсотку зарахування податку на доходи фізичних осіб до бюджетів місцевого самоврядування» №5066-1 від 04.03.2021 (автори н.д. Р.Тістик, М.Задорожній, О.Шуляк, В.Безгін та ін., партія «СН»), які передбачають збільшення частки зарахування ПДФО до місцевих бюджетів; «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб за фактичним місцем здійснення діяльності фізичними особами» №5244-3 від 30.03.2021 (автор н.д. Л.Білозір, група «Довіра»), «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення сплати податку на доходи фізичних осіб за місцезнаходженням (місцем здійснення діяльності) юридичної особи та її відокремлених підрозділів» №5364 від 12.04.2021 (автор н.д. А.Ляшенко, партія «СН»).

Було розглянуто важливі питання, зокрема, в сфері містобудування.

У Верховній Раді України зареєстровані законопроєкти №4561 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання руйнуванню та знищенню нерухомої культурної спадщини» та №4562 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за руйнування та знищення нерухомої культурної спадщини і порушення традиційного характеру середовища».

АМУ категорично не підтримує ухвалення цих законодавчих ініціатив. Так, прийняття законопроєкту №4561 призведе до монополізації Міністерства культури та інформаційної політики України (МКІП) у сфері охорони культурної спадщини. Асоціація наголошує, що у будь-якій країні світу така практика відсутня. Дії Мінкульту є безвідповідальними і такими, що шкодять громадам. Усі будівлі неналежної якості були зведені саме з дозволу Мінкультури. Окрім того, Міністерство взяло за практику затягувати надання статусів пам'яток історичним будівлям, а це загрожує знищенням цих об'єктів.

Реалізація законопроєктів №4561 та №4562 жодним чином не посилить захист пам’яток національного та місцевого значення; не забезпечить вжиття правових заходів для охорони архітектурної спадщини, передбачених Конвенцією про охорону архітектурної спадщини Європи, якою охорона  архітектурної  спадщини  визначена одною з головних цілей планування забудови міської та сільської територій; послабить штрафи за порушення з наявних 1 000-10 000 тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (17000 – 170000 грн) до 1 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (20400 грн).

Окрім того, законопроєкт №4561 не враховує принципи місцевого самоврядування, власну компетенцію місцевого самоврядування, курсу держави на децентралізацію повноважень органів виконавчої влади.

Прийняття законопроєктів №4561 та №4562 значно ускладнить проведення перевірок об’єктів культурної спадщини, припинення незаконних робіт на них та застосування до порушників штрафних санкцій.

Правління Асоціації міст України не підтримало законопроєкти №4561 та №4562 як такі, які шкодять місцевому самоврядуванню і не забезпечують досягнення поставленої мети.

До Асоціації міст України вступили 86 нових громад. У тому числі до АМУ долучилися дві громади з Хмельниччини: Розсошанська та Старосинявська.

«Наша Асоціація збільшується. До нас надійшло ще 86 рішень місцевих рад про вступ до Асоціації міст України. Це гарний сигнал, який означає, що наша позиція – позиція місцевого самоврядування зміцнюється, і ми ще більш ефективно відстоюватимемо права місцевих громад» – підкреслив Голова АМУ Віталій Кличко.

Тож сьогодні Хмельницьке регіональне відділення Асоціації міст України об’єднує 39 сільських, селищних та міських рад області.