«Національний спротив: територіальна оборона та добровольче формування територіальної громади. Що спільного і чим різняться?»,- під таким заголовком у газеті «Нетішинський вісник» від 16 червня 2022 року опубліковано статтю Наталії Брянчик, головного спеціаліста з правового забезпечення відділу правового забезпечення апарату виконавчого комітету Нетішинської міської ради.
З 1 січня 2022 року введено в дію Закон України «Про основи національного спротиву», а з 20 січня набрали чинності 2 постанови Кабінету Міністрів України (№ 1449 та 1447) щодо добровольчих формувань та виконання заходів територіальної оборони.
Після цього робота по організації територіальної оборони оборони в цілому, і в громадах у тому числі, пожвавішала. Загалом в організації і виконанні заходів національного спротиву були задіяні і ЗСУ, обласні, районні держадміністрації та місцеві ради. З початком війни з московією досить швидко і в територіальних громадах організовувались добровольчі формування.
Потрібно усвідомити та зрозуміти суттєву різницю між Силами територіальної оборони ЗСУ та добровольчими формування територіальних громад, їхні основні засади та повноваження.
У чому різниця між добровольчими формуванням територіальних громад і територіальною обороною?
На початку запровадження режиму воєнного стану у нашій країні кожен має змогу прикласти зусилля задля допомоги у знищенні ворога, приєднавшись до лав територіальної оборони ЗСУ та добровольчих формувань територіальних громад. Це відбувається шляхом укладання контракту. Бійці тероборони не мають права у будь-який час розірвати його, натомість члени добровольчих формувань можуть це зробити у будь-який момент.
Законом України «Про основи національного спротиву» визначено: доброволець Сил територіальної оборони Збройних Сил України». Це громадянин України або іноземець чи особа без громадянства, який перебуває в Україні на законних підставах впродовж останніх 5 років та на добровільній основі зарахований до проходження служби у складі добровольчого формування Сил територіальної оборони Збройних Сил України;
добровольче ж формування територіальної громади - воєнізований підрозділ, сформований на добровільній основі з громадян України, які проживають у межах території відповідної громади. Він призначений для участі у підготовці та виконанні завдань тероборони.
У разі введення в Україні або в окремих її місцевостях воєнного стану, всі добровольчі фолрмування територіальних громад переходять в оперативне підпорядкування командирів підповідних віійськових частин Сил територіальної оборони Збройних Сил України.
На час дії воєнного стану за рішенням Головнокомандувача Збройних Сил України добровольчі формування територіальних громад повністю або частково можуть залучатися до виконання завдань територіальної оборони поза межами визначеної зони територіальної оборони, а також направлятися до районів ведення воєнних (бойових) дій
Кому підпорядковані добровольчі формування територіальних громад?
Діяльність добровольчих формувань тергромад здійснюється під безпосереднім керівництвом і контролем командира військової частини Сил територіальної оборони Збройних Сил України за територіальним принципом (ст. 8 ЗУ "Про основи національного спротиву").
На громадян України, зарахованих до складу ДФТГ, під час участі у підготовці та виконанні завдань територіальної оборони поширюється дія статутів Збройних Сил України (ст. 9 цього Закону).
Який статус мають члени ДФТГ чи є вони частиною ЗСУ? Чи одержують вони статус учасників бойових дій?
Законодавство не надає добровольцям статуту військовослужбовця, тому вони не є частиною ЗСУ. Щодо статусу, то вони його можуть одержати лише у відповідності до п. 19 ч. 1 ст. 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту": особи, які входили до складу добровольчого формування територіальної громади, інших утворених, відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їхнього здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України - визнаються учасниками бойових дій.
Міністерством у справах ветеранів розроблено Порядок надання статусу учасника бойових дій членам добровольчих формувань територіальних громад.
Які повноваження і завдання у членів добровольчих формувань територіальних громад?
У межах завдань тероборони, визначених вищеназваним законом, добровольчі формування здійснюють своєчасне реагування та вживають необхідних заходів для оборони території та захисту населення на визначеній місцевості до моменту розгортання в межах такої території угруповання військ (сил) або угруповання об’єднаних сил, призначених для ведення воєнних (бойових) дій з відсічі збройної агресії проти України. Також вони можуть брати участь у посиленні охорони та захисті держкордону у порядку, визначеному в Законі Україні “Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону”, у захисті населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, ліквідації наслідків ведення воєнних (бойових) дій та здійснювати підготовку громадян України до національного спротиву . ДФТГ можуть забезпечувати умови для безпечного функціонування органів державної влади, інших держорганів, а також органів місцевого самоврядування та військового управління.
Крім того, добровольчі формування можуть бути задіяні в охороні та обороні важливих об’єктів і комунікацій, критичної інфраструктури, визначених Кабінетом Міністрів України, та об’єктів підвищеної небезпеки, що можуть становити загрозу для населення у разі виведення з ладу. Забезпечувати умови для стратегічного (оперативного) розгортання військ чи сил, або їх перегрупування. А ще - тимчасово забороняти або обмежувати рух транспортних засобів і пішоходів поблизу та в межах зон та районів надзвичайних ситуацій або ведення бойових дій разом з Нацполіцією, а також разом з ними забезпечувати громадську безпеку і порядок в населених пунктах. Долучатися до заходів правового режиму воєнного стану в разі його введення на всій території України або в окремих її місцевостях.
Боротьба з диверсійно-розвідувальними силами, іншими збройними формуваннями агресора та противника та не передбаченими законами України воєнізованими або збройними формуваннями – також є одним із повноважень ДФТГ, як і участь в інформаційних заходах, спрямованих на підвищення рівня обороноздатності держави та на протидію інформаційним операціям агресора.
Варто додати, що добровольчі формування територіальних громад можуть співпрацювати з органами місцевого самоврядування та військовими частинами Сил територіальної оборони ЗСУ, збирати та аналізувати інформацію про загрози безпеці громади та розробляти сценарії їхнього стримування. У співпраці з місцевим самоврядуванням - обліковувати, облаштовувати та охороняти місця укриття населення. І, звичайно ж, добувати, збирати та узагальнювати інформацію, яка впливає на виконання завдань тероборони в межах території громади, та сприяти у протидії інформаційним операціям противника в межах своєї території. З метою ефективного виконання своїх завдань ДФТГ повинні також організовувати навчання членів добровольчих формувань.
Чому ДФГТ підписують контракт на три роки? Чи одержують заробітну плату?
Законодавча норма звучить так: забезпечення матеріально-технічними засобами та фінансування діяльності добровольчих формувань здійснюються за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, місцевих бюджетів, а також з інших джерел, не заборонених законодавством.
Виплати саме заробітної плати не передбачені законодавством, проте кожна громада може передбачити відповідне фінансування із власного бюджету. Термін "три роки", напевно, обраний за аналогією із вже існуючими строками, проте цей термін для добровольця ДФТГ є гнучким, адже він має право раніше розірвати або продовжити після спливу трьох років.
Чи можуть членів ДФТГ направити на війну?
Так, закон говорить, що членство у добровольчому формуванні не звільняє:
- від обов’язку проходження строкової військової служби, військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період;
- військової служби за призовом осіб офіцерського складу чи за призовом осіб із числа резервістів в особливий період.
Створення та функціонування добровольчих формувань територіальних громад регулюється Законом України "Про основи національного спротиву", Положенням про добровольчі формування територіальних громад (Постанова КМУ від 29 грудня 2021 року № 1449), Наказом Міноборони № 84 від 7 березня 2022 року (затверджена форма контракту добровольця).