АРВ проєкту рішення виконавчого Нетішинської міської ради «Про встановлення тарифу на перевезення пасажирів на приміському автобусному маршруті загального користування «Нетішин – Старий Кривин» №2»
1.Визначення проблеми
На сьогодні вартість проїзду на приміському автобусному маршруті загального користування «Нетішин – Старий Кривин» №2» складає 10,00 гривень за одну поїздку.
Економічна ситуація в країні, пов’язана з повномасштабним вторгненням російської федерації на територію України призвела до суттєвого підвищення цін на більшу частину статей калькуляційних витрат виробничої собівартості послуг, зокрема, вартості пально-мастильних матеріалів, деталей та запчастин.
Проблема, яку необхідно вирішити шляхом прийняття даного рішення, полягає у збалансуванні інтересів держави, органу місцевого самоврядування, користувачів транспортних послуг.
Розмір чинного тарифу на перевезення пасажирів автобусами на приміському автобусному маршруті не покриває фактичні витрати перевізника та не дає можливості забезпечити відповідну якість надання послуг з перевезення пасажирів.
Згідно з пунктом 1.6. наказу Міністерства транспорту та зв’язку України від 17.11.2009 року № 1175 «Про затвердження Методики розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту» перегляд рівня тарифів повинен здійснюватися у зв’язку зі зміною умов виробничої діяльності та реалізації послуг пасажирського автомобільного транспорту, що не залежать від господарської діяльності перевізника, в тому числі в разі зміни вартості палива більш, ніж на 10 %.
За період дії чинного тарифу, суттєво зросли такі складові собівартості проїзду:
- основна заробітна плата зросла від 8991,0 грн до 10582 грн (на 115%);
- вартість ціни на пальне з 25,0 грн до 53 грн (в 2 р.);
- вартість автомобільної шини з 4565 грн до 8605 грн (на 88%).
У зв’язку з цим виникла необхідність переглянути діючий тариф на транспортні послуги, які надаються перевізником населенню на приміському автобусному маршруті загального користування.
Прийняття даного регуляторного акта та встановлення економічно обґрунтованого розміру тарифів на перевезення пасажирів громадським транспортом на приміському автобусному маршруті загального користування, надасть можливість перевізнику міста вчасно виплачувати заробітну плату, сплачувати податки до бюджетів, поновлювати основні фонди.
Основні групи, на які проблема справляє вплив:
Групи |
Так |
Ні |
Громадяни |
так |
|
Держава |
так |
|
Суб’єкти господарювання |
так |
|
у тому числі суб’єкти малого підприємництва |
|
Ні |
Обґрунтування неможливості вирішення проблеми за допомогою ринкових механізмів
Застосування ринкових механізмів для вирішення зазначеної проблеми не є можливим, оскільки державою прийнято низку законів та інших нормативних документів, які регламентують діяльність виконавчих органів місцевого самоврядування в цьому напрямку, зокрема:
- відповідно до п.п.2 п. «а» ст.28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчі органи міських рад мають повноваження встановлювати тарифи на транспортні послуги;
- відповідно до ст.10 Закону України «Про автомобільний транспорт» реалізація єдиної тарифної політики передбачає затверджену центральним органом виконавчої влади з питань автомобільного транспорту методику розрахунку тарифів за видами перевезень;
- наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 17.11.2009 р. №1175 затверджена «Методика розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту», яка визначає механізм формування тарифів на послуги з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування та є обов’язковою для застосування під час встановлення тарифів органами місцевого самоврядування на послуги пасажирського автомобільного транспорту.
Це означає, що існує потреба в державному регулюванні та прийнятті відповідного регуляторного акта на місцевому рівні.
Обґрунтування неможливості вирішення проблеми за допомогою діючих регуляторних актів:
Зазначена проблема не може бути вирішена за допомогою чинного рішення виконавчого комітету Нетішинської міської ради, оскільки розмір чинного тарифу на перевезення пасажирів на приміському автобусному маршруті не покриває фактичні витрати перевізника.
2. Цілі державного регулювання, безпосередньо пов'язані з розв'язанням проблеми:
Проект регуляторного акта спрямований на розв’язання проблеми, визначеної в попередньому розділі.
Основними цілями регулювання є:
1. Фінансове забезпечення беззбиткової діяльності та покриття витрат перевізника у зв'язку із підвищенням: розміру заробітної плати; вартості ПММ, запчастин та послуг на ремонтні роботи автотранспорту.
2. Забезпечення безпеки та якості транспортного обслуговування населення на автобусному маршруті загального користування.
3. Створення прозорого конкурентного середовища, збільшення ефективності використання рухомого складу.
4. Нормативно-правове приведення у відповідність тарифу на послуги з перевезення пасажирів до економічно обґрунтованого рівня та розрахункових витрат суб’єкта господарювання, який надає відповідні послуги.
Запровадження даного регуляторного акта - встановлення економічно обґрунтованого тарифу на послуги з перевезення пасажирів на приміському автобусному маршруті загального користування має задовольняти підприємницький інтерес, забезпечувати розвиток громадського транспорту, стимулювати впровадження новітніх технологій перевезень та залучити до роботи сучасні транспортні засоби.
3.Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей
1. Визначення альтернативних способів
У ході визначення альтернативних способів досягнення встановлених цілей державного регулювання доцільно розглянути наступні:
Вид альтернативи |
Опис альтернативи |
Альтернатива 1 |
Ввести в дію запропонований регуляторний акт |
Альтернатива 2 |
Зберегти чинне регулювання, тобто залишити дану ситуацію без змін та не приймати даний проект рішення |
2. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей
Оцінка впливу на сферу інтересів органів місцевого самоврядування
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 |
Введення в дію запропонованого регуляторного акта позитивно вплине на покращення іміджу влади через нормативно-правове врегулювання відносин, врегулювання та стабільної роботи пасажирського перевізника на приміському маршруті загального користування та покращення якості послуг з перевезення пасажирів міським автомобільним транспортом; забезпечення якісного надання автотранспортних послуг населенню із збереженням належної кількості рейсів |
Компенсація з бюджету МТГ вартості проїзду автоперевізнику з пільгових перевезень окремих категорій громадян |
Альтернатива 2 |
У разі збереження чинного регулювання із зазначеного питання, тобто неприйняття запропонованого нормативно-правового акта, вигоди відсутні |
Вирішення питання шляхом передбачення у бюджеті МТГ дотації на покриття збитків від неповного відшкодування економічно обґрунтованих витрат в тарифі без їх зміни. Однак, такий шлях вирішення проблеми є неприйнятним, у зв’язку з неврегульованістю питання на законодавчому рівні, недостатністю бюджетних коштів, що в подальшому призведе до погіршення якості послуг та фінансового стану автоперевізника |
Таблиця 2. Оцінка впливу на сферу інтересів громадян.
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 |
Запобігання необґрунтованому підвищенню тарифів; забезпечення потреб у якісному та безпечному перевезенні |
Збільшення витрат на проїзд у приміському пасажирському транспорті, який працює у звичайному режимі руху |
Альтернатива 2 |
Вартість проїзду залишається без змін |
Тариф в автобусах загального користування залишається без зміни |
Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання
Показник |
Великі |
Середні |
Малі |
Мікро |
Разом |
Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць |
- |
1 |
- |
- |
1 |
Питома вага групи у загальній кількості, % |
- |
100 |
- |
- |
100 |
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 |
Вигодою введення в дію запропонованого регуляторного акта є забезпечення покриття витрат на надання послуги з перевезення пасажирів на приміському автобусному маршруті загального користування та забезпечення безпечного функціонування автомобільного транспорту загального користування |
Додаткові витрати не передбачаються |
Альтернатива 2 |
Відсутні |
Перевізник отримає фінансові збитки в зв’язку із суттєвим збільшенням собівартості надання послуг |
Внаслідок дії даного регуляторного акта виникнення додаткових витрат для суб’єктів господарювання, окрім наявних на сьогодні, не передбачається.
ВИТРАТИ
на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта
Сумарні витрати за альтернативами |
Сума витрат, тис.гривень (на рік) |
Альтернатива 1. |
- |
Альтернатива 2. |
- |
4.Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей
Вартість балів визначається за чотирибальною системою оцінки ступеня досягнення визначених цілей, де:
4 — цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті повною мірою (проблема більше існувати не буде);
3 — цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті майже повною мірою (усі важливі аспекти проблеми існувати не будуть);
2 — цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, деякі важливі та критичні аспекти проблеми залишаться невирішеними);
1 — цілі прийняття регуляторного акта, які не можуть бути досягнуті (проблема продовжує існувати).
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) |
Бал результативності ( за чотирибальною системою оцінки) |
Коментарі щодо присвоєння відповідного бала |
||||||||||
Альтернатива 1 Ввести в дію запропонований регуляторний акт шляхом підвищення тарифів до економічно обґрунтованого розміру |
4 |
Цілі прийняття регуляторного акта будуть досягнуті повною мірою |
||||||||||
Альтернатива 2 Зберегти чинне регулювання, тобто залишити дану ситуацію без змін та не приймати даний проект рішення шляхом збереження діючих тарифів, тобто вартість проїзду залишається незмінною, при цьому перевізник отримуватиме збитки від діяльності |
1 |
Цілі прийняття регуляторного акта не будуть досягнуті |
||||||||||
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
||||||||||
|
|
|
||||||||||
|
|
|
||||||||||
Рейтинг результативності |
Вигоди (підсумок) |
Витрати (підсумок) |
Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу |
|
||||||||
Альтернатива 1 |
Стабілізація роботи автомобільного транспорту та покращення якості послуг з перевезення пасажирів
|
Збільшення витрат громадян на оплату послуг з перевезення пасажирів примісь-ким автомобільним транспортом
|
Альтернативі прис-воєно найвищий бал, оскільки вона дозволяє досягнути цілей державного регулювання у повній мірі |
|
||||||||
Альтернатива 2 |
Тариф на транспортні послуги не зросте – незмінні витрати громадян на проїзд у приміському автомо-більному транспорті |
Погіршення фінансово-економіч-ного стану перевізника. |
Альтернативі прис-воєно найменший бал, у зв’язку з тим, що проблема державного регулю-вання не буде вирішена |
|
||||||||
Рейтинг |
Аргументи щодо переваги обраної альтернативи \ причини відмови від альтернативи |
Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта |
Альтернатива 1 |
Для досягнення встановлених цілей, перевага була надана даній альтернативі, оскільки проектом рішення запропоновано забезпече-ння балансу між платоспроможним попитом на послуги та обсягом витрат на їх надання
|
На дію даного акта можливий вплив зовнішніх чинників – ухвалення змін та доповнень до чинного законодавства стосовно організації приміських пасажирських перевезень, цінові коливання на ринку пально-мастильних матеріалів. В такому випадку рішення виконавчого комітету міської ради потребуватиме внесення відповідних змін та доповнень |
Альтернатива 2 |
Не прийнятна, оскільки не вирішує проблемних питань, які потребують негайного вирішення |
х |
5.Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми
Заходи, які мають здійснити органи влади для впровадження цього регуляторного акта:
Розробка проекту рішення виконавчого комітету Нетішинської міської ради «Про встановлення тарифу на перевезення пасажирів на приміському автобусному маршруті загального користування «Нетішин – Старий Кривин» № 2».
Оприлюднення проекту разом з АРВ та отримання пропозицій і зауважень.
Підготовка експертного висновку постійної відповідальної комісії Нетішинської міської ради щодо відповідності проекту рішення вимогам статей 4, 8 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Прийняття рішення на засіданні виконавчого комітету Нетішинської міської ради.
Оприлюднення рішення у встановленому законодавством порядку.
Проведення заходів з відстеження результативності прийнятого рішення.
6.Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні-особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги
У разі встановлення тарифу, що буде відповідати собівартості послуг з перевезень пасажирів, перевізник то орган місцевого самоврядування отримують вигоди у формі якісної організації пасажирських перевезень в місті.
Громадяни, у разі прийняття запропонованого регуляторного акта, матимуть можливість отримувати більш якісні послуги та безпечне здійснення перевезень.
7.Обгрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта
Рішення набуває чинності з моменту його оприлюднення. Термін дії запропонованого регуляторного акта не обмежений. Відсутні потреби визначити строк дії у зв’язку з невизначеністю термінів, протягом яких будуть діяти правовідносини, що регулюються ним.
Перегляд рішення може бути здійснений у випадку виникнення відповідної необхідності в разі внесення змін до чинного законодавства України та за підсумками аналізу відстеження його результативності.
У зв’язку з ухваленням відповідних нормативних актів до нього теж будуть вноситися зміни.
8.Визначення показників результативності дії регуляторного акта
З метою відстеження результативності даного регуляторного акта визначено наступні показники результативності:
Якісні показники:
- Розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів, пов’язаних з дією акта.
- Кількість суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюватиметься дія акта.
- Розмір коштів і час, що витрачатимуться суб’єктами господарювання та/або фізичними особами, пов’язаними з виконанням вимог акта.
- Рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта.
1. Кількість перевезених пасажирів.
2. Кількість скарг/звернень громадян на якість надання відповідних послуг.
9.Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта
1.Базове, повторне відстеження результативності буде здійснено через рік після набуття чинності даним регуляторним актом.
2.Періодичне відстеження буде здійснюватися раз на кожні три роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження цього регуляторного акта, протягом строку його дії.
3.Для відстеження результативності дії регуляторного акта буде застосований статистичний метод.
4.Вид даних - статистичні показники.
У разі виявлення неврегульованих та проблемних питань, шляхом аналізу якісних та кількісних показників дії цього регуляторного акта, будуть вноситись відповідні зміни.
ВИТРАТИ
на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта
Поряд-ковий номер |
Витрати |
За перший рік |
За п’ять років |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
Витрати на придбання основних фондів, обладнан- ня та приладів, сервісне обслуговування, нав- чання/підвищення кваліфікації персоналу тощо, грн. |
- |
- |
2 |
Податки та збори
|
- |
Х |
3 |
Витрати, пов’язані з веденням обліку, підготовкою та поданням звітності до органів державної фіскальної служби, грн. |
- |
- |
4 |
Витрати, пов’язані з адмініструванням заходів державного нагляду (контролю) (перевірок, штрафних санкцій, виконання рішень/приписів тощо), грн. |
- |
- |
5 |
Витрати на отримання адміністративних послуг (дозволів, ліцензій, сертифікатів, атестатів, по-годжень, висновків, проведення незалежних/ обов’язкових експертиз, сертифікації, атестації тощо) та інших послуг (проведення наукових, інших експертиз, страхування тощо), грн. |
- |
- |
6 |
Витрати на оборотні активи (матеріали, канцелярські товари тощо), грн. |
Додаткових витрат не передбачено |
Додаткових витрат не передбачено |
7 |
Витрати, пов’язані з наймом додаткового персоналу, грн. |
Додаткових витрат не передбачено |
Додаткових витрат не передбачено |
8 |
Інші процедури |
Додаткових витрат не передбачено |
Додаткових витрат не передбачено |
9 |
РАЗОМ (сума рядків: 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8), тис.грн. |
- |
Х |
10 |
Кількість суб’єктів господарювання великого та середнього підприємництва, на яких буде поширено регулювання, одиниць |
1 |
1 |
11 |
Сумарні витрати суб’єктів господарювання великого та середнього підприємництва на виконання регулювання (вартість регулювання) (рядок 9 х рядок 10), тис.грн. |
- |
Х |
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва
Орган, який є розробником даного регуляторного акта веде контроль за його виконанням, проводить аналіз та заходи по відстеженню результативності регуляторного акта – відділ економіки виконавчого комітету Нетішинської міської ради.
Посадовими обов’язками спеціалістів відділу економіки передбачено здійснення зазначеної діяльності, тобто додаткові витрати на адміністрування регулювання не передбачені.
Розрахунок витрат на адміністрування регулювання не здійснюється у зв’язку з відсутністю додаткових витрат на адміністрування регулювання.
Розрахунок витрат на виконання вимог регуляторного акта для суб’єктів малого підприємництва не проводиться у зв'язку із відсутністю таких суб’єктів господарювання на ринку даних послуг.
10. Розроблення коригуючих (пом’якшувальних) заходів для малого підприємництва щодо запропонованого регулювання
Корегуючи заходи не розроблялись.
Зауваження та пропозиції приймаються письмово до 17.00 год. 31 травня 2023 року за адресою: м.Нетішин, вул.Шевченка,1, каб. №№210.
Проект
УКРАЇНА
Виконавчий комітет Нетішинської міської ради
Хмельницької області
Р І Ш Е Н Н Я
________.2023 Нетішин № _____/2023
Про встановлення тарифу на перевезення пасажирів на приміському автобусному маршруті загального користування «Нетішин – Старий Кривин» № 2
Відповідно до підпункту 2 пункту «а» статті 28, пункту 3 частини 4 статті 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Методики розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 17 листопада 2009 року № 1175, з метою розгляду звернення КП НМР «Благоустрій», зареєстрованого у виконавчому комітеті Нетішинської міської ради 30 березня 2023 року за № 24/1147-01-11/2023, виконавчий комітет Нетішинської міської ради в и р і ш и в:
1. Встановити тариф на перевезення пасажирів на приміському автобусному маршруті загального користування «Нетішин – Старий Кривин» № 2 у розмірі 15 грн 00 коп. (п’ятнадцять 00 копійок).
2. Визнати таким, що втратило чинність, рішення виконавчого комітету міської ради від 10 червня 2021 року № 268/2021 «Про встановлення тарифу на перевезення пасажирів на приміському автобусному маршруті загального користування «Нетішин – Старий Кривин» № 2.
3. Рішення набирає чинності від ________ 2023 року та підлягає оприлюдненню у газеті «Нетішинський вісник».
4. Контроль за виконанням цього рішення покласти на першого заступника міського голови Олену Хоменко.
Міський голова Олександр СУПРУНЮК